Culise radio

Culisele radioului romanesc: cum se realizeaza o emisiune

Radioul romanesc a evoluat de-a lungul timpurilor, impreuna cu dezvoltarea tehnologica si e vietii economico – sociala din tara. Desi astazi posturile de radio ne insotesc pretutindeni, nu putini dintre noi si-au pus intrebarea cum se realizeaza o emisiune radio si care sunt mecanismele ce stau la baza acesteia?

Radioul romanesc, intre emisiuni permanente si cele ocazionale

Pentru inceput, este bine sa stim ca emisiunile radio pot fi permanente (sunt situate in grila de programe in aceleasi zile si la aceleasi ore) sau ocazionale. Astazi pot fi ascultate nu doar la radio, ci si pe televizoarele smart, online pe televizor sau pe table, dar si pe un telefon iPhone de la iPhoneDoctor.

Prima etapa de care trebuie sa tinem seama atunci cand vom realiza o emisiune radiofonica este tema.

Aceasta poate fi:

  • Singulara;
  • De tip magazin (contine o gama larga de teme sau domenii).

Odata ce ne-am stabilit tema, vom trece la elaborarea unui generic, compus din anumite cuvinte si teme muzicale reprezentative pentru emisiunea noastra. Acesta trebuie sa descrie scurt tema emisiunii, sa fie atragator si sugestiv si sa aiba un “call to action” pentru a indemna ascultatorii sa urmareasca emisiunea.

In momentul in care este elaborat genericul se vor realiza si alte generice mai scurte care vor interveni pe parcursul emisiunii. Acestea vor interveni inaintea pauzelor publicitare si vor dinamiza emisiunea.

Documentarea este etapa definitorie pentru emisiunea noastra. Aceasta se va face cat mai detaliat posibil, utilizand toate mijloacele aflate la indemana realizatorului (publicatii, documente, internet si chiar deplasari pe teren).

Cum realizam cea mai buna emisiune radio?

In cazul in care emisiunea noastra este de tip magazin, documentarea va fi facuta de o echipa mai mare de profesionisti, care sa acopere cat mai bine fiecare subiect ce urmeaza a fi prezentat.

Etapa urmatoare este sumarul emisiunii. Aceasta contine totalitatea subiectelor care vor fi acoperite in timpul emisiunii, iar aici se va stabili genul jurnalistic folosit pentru abordarea fiecarei probleme.

Realizatorul trebuie sa ordoneze temele pentru a avea o emisiune cat mai fluenta,  sa nu acorde o perioada prea mare unei teme in defavoarea alteia si sa elimine excesul de text vorbit.

In aceasta etapa trebuie sa gandim cu mare atentie mixul muzica / cuvant, idealul fiind 60% muzica si 40% cuvant.

Etapa ce urmeaza este inregistrarea materialelor. Redactorii specializati in munca de teren realizeaza un material brut ce va fi transferat in computer, acolo unde va urma etapa de montaj, care are rolul de a elimina balbele, pauzele de vorbire sau eventualele defecte survenite la inregistrare.

Comperajul este etapa in care realizatorul va inregistra textul care va face legatura intre subiecte. Limbajul ce va fi folosit trebuie adaptat tematicii emisiunii, textul trebuie sa fie direct si clar, iar tonul realizatorului sa fie cat mai cald.

Desfasuratorul emisiunii este urmatoarea etapa pentru realizarea unei emisiuni de radio bune. Acesta va contine:

  • Muzica aleasa pentru emisiune;
  • Comperajul;
  • Genul jurnalistic ales;
  • Materialul inregistrat.

Acesta este elaborat in doua exemplare (unul pentru regie si unul ce va fi directionat catre prezentator).

Desfasuratorul va contine un timing, care va trebui respectat in detaliu de catre toti participantii implicati in realizarea emisiunii.